Amauta Elebaires studenten in Mendoza

Tuesday April 22, 2014
1,390

Als je Spaans studeert in Argentinie, mag je een tour naar Mendoza niet missen. Wijn, Bergen en asados, dat zijn drie woorden die de Argentijnse provincie Mendoza perfect samenvatten. Negen studenten van Amauta Elebaires hebben deze mooie regio bezocht van 21 tot 25 maart 2014.

Op vrijdag 21 maart kwamen alle studenten naar ‘Estación de Omnibuses’, een gigantisch busstation in Retiro in Buenos Aires dat zeer veel weg heeft van een internationale luchthaven. Rond 20u waren we knus gesettled in een comfortabele stoel aan boord van een dubbeldekker van Via Bariloche. De zetels en de de catering aan boord gaven ons het gevoeld dat we aan boord van een vliegtuig in businessclass zaten. Iedereen heeft een goeie nachtrust gehad aan boord.

De volgende morgen rond 10:30 kwamen we aan in Mendoza, de 7de wijnhoofdstad in de wereld is. De eerste was een authentieke, de tweede een industriële bodega. We mochten bij beide de wijn degusteren, en dat was fijn. Daarna ging het naar een fabriekje waar ze druivenolie maken. De eerste dag was goed, en veelbelovend voor de rest van ons verblijf in Mendoza. We sloten de dag af met een diner in een Mexicaans restaurant.

Arrived to Mendoza Argentina

De tweede dag begon zeer vroeg. Om 7:30 vertrokken we op excursie naar de Andes. We gingen de hoogste berg van Noord- en Zuid-Amerika samen zien, de Aconcagua! De eerste stop was aan een stuwmeer waar we een prachtig zicht over de Pre-Andes hadden. Na enkele uurtjes in de bus stopten we aan het skiresort Penitentes. Er lag geen sneeuw, het is namelijk herfst, maar toch gingen we de zetellift op om het mooie landschap van boven te bekijken. Toen was het tijd om een hapje te eten. We gingen naar Puente del Inca waar we een snelle hap namen en het mooie natuurwonder ‘Puente del Inca’ zagen. Dit is een natuurlijke boog die een brug vormt over de Vacas rivier. Na het eten vertrokken we richting het Provinciaal Park van Aconcagua. We wandelden enkele kilometers. “Makkelijk”, denk je nu vast, maar niets is minder waar. Op ca. 3500m hoogte voel je het lage zuurstofgehalte bij elke pas die je zet. Toen zagen we hem, weerspiegelend in een bergmeertje… dé Aconcagua. De gigantische berg was ruim dubbel zo hoog als de hoogte waar wij ons op bevonden. Heel impressionant. Na wat foto’s te hebben genomen gingen we naar Las Cuevas, een grensdorp bij Chili. Hier zagen we de grensposten een verlaten treinstation. De ideale plaats voor wat ‘urban exploring photography’. We eindegden de dag met een heerlijk maal in een Italiaans restaurant in Ciudad de Mendoza.

Puente del Inca in Mendoza, Argentina

Andes Mountains in Mendoza, Argentina

Tijdens onze laatste dag verdeelde de groep zich in twee. Enkelen gingen een fietstocht tussen de wijnvelden maken, anderen gingen paardrijden in de Andes. Voor velen onder ons was het de eerste keer dat we op een paard zaten. We reden door het lage steppelandschap met de Andes op de achtergrond. Het weer was stralend, de zon brandde, de roofvogels vlogen over ons hoofd… “que lindo!”. Na het paardrijden wachtte ons een heuse asado (barbeque), klaargemaakt door echte Argentijnse gaucho’s (een ervan is getrouwd met een Belgische… small world). Ik spreek in de naam van velen, het vlees smaakte verrukkelijk. Het was een heel mooie dag.

Horseback Riding in Mendoza, Argentina

Om 20u vertrok onze ‘luxury liner’ terug naar ‘huis’ in Buenos Aires. Ik ben er zeker van, iedereen heeft genoten van deze reis.

Please give us your valuable comment